Petycja o obronie religii w Szkole
2024-05-10 |
czytano: 2642Można wysłać pocztą zwyczajną lub elektronicznie
Miejscowość, dn.
…………………
Ministerstwo Edukacji Narodowej
al. Jana Chrystiana Szucha 25
00-918 Warszawa
Szanowna
Pani Minister Barbara Nowacka,
W związku z proponowanymi zmianami w nauczeniu
religii w szkole, my niżej podpisani rodzice uczniów (dzieci) uczęszczających
do Szkoły (Przedszkola)……………………….. chcielibyśmy przedstawić nasze stanowisko w
sprawie lekcji religii.
W pierwszej kolejności zwracamy uwagę na treść Konstytucji,
a w szczególności na art. 53, w którym to przepisie gwarantowana jest wolność
sumienia i religii powiązany z art. 48 ust. 1 tj; prawo rodziców do religijnego
wychowania dzieci oraz art. 25 zasady relacji państwa z Kościołami i innymi
związkami wyznaniowymi. Uszczegółowienie przepisów konstytucyjnych w
odniesieniu do wolności religijnej w kontekście nauczania religii odnajdujemy
również w art. 12 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską
z 1993 r. Na poziomie ustawodawstwa zwykłego kwestię nauczania religii w
szkołach reguluje m.in. art. 12 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie
oświaty. W tym miejscu zwracamy uwagę na wykładnię art. 53 Konstytucji
Rzeczpospolitej Polskiej: należy przyjąć, że został nałożony na państwo m.in.
obowiązek zapewnienia organizacji edukacji religijnej przez organy władz oświatowych
na zasadzie analogicznym jak w przypadku pozostałych przedmiotów. Fakt ten
znalazł potwierdzenie m.in. w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Praw
Człowieka w Strasburgu, który na konieczność traktowania lekcji religii tak jak
innych przedmiotów zwrócił uwagę w wyroku Wielkiej Izby z 29 czerwca 2007 r. w
sprawie Folgerø i in. przeciwko Norwegii, skarga nr 15472/02. W uzasadnieniu
orzeczenia stwierdzono, że art. 2 podpisanego w 1952 r. Protokołu nr 1 do
Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności „nie pozwala na
rozróżnianie pomiędzy nauczaniem religii a nauczaniem innych przedmiotów. Należy
zauważyć, iż nauka religii jest jedynym przedmiotem mającym konstytucyjne
gwarancje nauczania i z tego też powodu nie może być traktowane w sposób gorszy
niż inne formy działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły, czyli umieszczenia
ich jedynie na początku lub końcu dnia zajęć, tak by w ten sposób zachęcać
uczniów do rezygnowania z lekcji religii, dyskryminując faktycznie uczniów oraz
nauczycieli (katechetów) chcących nauczać i brać udział w lekcjach religii. . W konsekwencji
to obowiązkiem państwa jest zapewnienie realizacji w tym aspekcie
potrzeb religijnych obywateli. Jak zauważył Trybunał Konstytucyjny, zwrot
„szkoły publiczne organizują naukę religii na życzenie rodziców bądź samych
uczniów” użyty w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r.o
systemie oświaty odnosi się do spraw formalnych, porządkowych, organizacyjnych,
administracyjnych. Tym samym obowiązek ów obejmuje m.in. prowadzenie
edukacji religijnej w ramach szkolnego planu lekcji oraz w placówkach
edukacyjnych.
Po wtóre stanowczo sprzeciwiamy się ograniczeniu lekcji
religii z dwóch godzin tygodniowo do jednej godziny tygodniowo. Uszczegółowienie
przepisów konstytucyjnych w odniesieniu do wolności religijnej w kontekście
nauczania religii odnajdujemy również w art. 12 Konkordatu z 1993 r..W
umowie międzynarodowej ze Stolicą Apostolską nałożono na państwo obowiązek
organizowania w szkole publicznej lekcji religii. Kompetencje przysługujące
organom władzy kościelnej i organom władzy państwowej w przedmiocie nauczania
religii w przedszkolach i szkołach publicznych polegają na tym, że nauczyciele
religii w sprawach treści nauczania i wychowania podlegają przepisom i
zarządzeniom kościelnym, a w innych sprawach przepisom państwowym (art. 12 ust.
4). Natomiast program nauczania religii katolickiej oraz podręczniki opracowane
przez stronę kościelną powinny być przekazane do wiadomości kompetentnej władzy
państwowej (art. 12 ust. 2).
Reasumując powyżej podniesione argumenty, wnosimy o
pozostawienie nauczania religii na takim samym poziomie jakościowym i
ilościowym oraz nie wydania dyspozycji dotyczącej godziny, na których mają
odbywać się lekcje religii, jak też pozostawienia na świadectwach oceny z religii oraz wliczania jej do średniej
ocen, gdyż jest to taki sam przedmiot, jak inne, nie może być jego
dyskryminacji ze względów światopoglądowych, gdyż szkoła, zgodnie z
przywołanymi powyżej przepisami, ma obowiązek do przeprowadzenia lekcji religii
na odpowiednim poziomie.
…………………
Zachęcamy do
podpisania go i przesłania listem poleconym na adres
Ministerstwa
Edukacji Narodowej
al.
Jana Chrystiana Szucha 25
00-918
Warszawa
lub
pocztą elektroniczną (kancelaria@men.gov.pl).